Sunday, August 24, 2008

KUDA ITU

Maka dia berkata, “Sesungguhnya aku menyukai segala yang baik (kuda), yang membuat aku kesibukan dari mengingati (kekuasaan) Tuhanku, sampai matahari terbenam.” (Surah Sad: 32)

Dalam surah ini ada cerita mengenai Nabi Sulaiman yang begitu sukakan kuda dan disebabkan dia terlalu suka kuda tu dan terlalu fikir, dia terlupa nak ingat Allah, sampailah kuda tu hilang. Matahari terbenam kat sini memberitahu perihal keadaan kuda dia yang hilang lesap lepas matahari terbenam. Kuda itu adalah simbolik. Kenapa kuda? Kenapa matahari terbenam? Begitu tersiratnya ayat al-Quran dan hanya orang yang berfikir dapat tahu maksud sebenar ayat al-Quran. Tapi, walaupun on the surface je, kita mampu tersentuh dengan ayat yang begitu pendek, tapi maksudnya…meresap dalam jiwa. Kadang-kadang kita sangat busy, fikir tu, fikir ni, fikir benda2 yang tak sepatutnya, habiskan masa macam tu je, tak wat pape… tapi tak pernah kita sedar yang actions macam tu boleh melalaikan kita.

Ayat ni macam sangat memberi impak kat aku. Ceritanya macam ni, hari tu macam sangat risau, risau dengan macam2 mende yang tak setel lagi. Fikir benda2 yang dirasakan penting…tapi, last2 hari tu dihabiskan dengan tengok cerita je. Tak de inisiatif pun nak siapkan homework ke, EE ke, IA ke… Kenapa pergi tengok cerita? Kenapa tak baca buku yang berfaedah ke, baca paper ke.. Dah la cerita Gossip Girl…Lagi lah….

Dipendekkan cerita, kadang2 kita terlupa priority kita di mana. Sesetengah orang (seperti aku) suka meletakkan keseronokan melebihi kepentingan yang lebih bermanfaat, padahal keseronokan tu tak boleh bawa ke mana2 pun. Dapat dosa lagi adalah. Kita tahu hakikat ini, tapi kita terus hanyut, ikut segala yang dimahukan. Kemahuan kita selalu melebihi segala-galanya…

No comments: