Saturday, September 6, 2008

ayah dan mak saya kata....

ayah dan ibu, 

ayah dan ibu, 

itulah permulaan kami...

dapat mengenal bulan dan matahari...

tiba-tiba terasa rindu pada ayah dan ibu di mersing, johor... 

rasa macam dah lama tak jumpa mereka... kali terakhir, waktu cuti sem bulan 6... tu pun seminggu je...

tapi, bak kata ayah, " takpelah, kita pergi jauh-jauh nak belajar... takkan nak berada di tempat yang sama je, takde kemajuan..."

betul juga ya....

apa ertinya bila kita sanggup travel jauh-jauh, merentasi benua, semata-mata nak menuntut ilmu? semua tu perlukan pengorbanan yang tinggi... tak semua orang sanggup tinggalkan kampung halaman, ibu bapa, keluarga ke tempat yang asing sebab nak belajar...

ayah aku kata, orang macam tu tak sanggup nak berkorban demi kemajuan dirinya, dia cuma nak hidup dalam keselesaan tanpa perlu merasai bagaimana kebergantungan kepada dirinya sendiri tanpa pertolongan ibu bapa.. dan menguji kebergantungan mutlak kepada Allah (bak kata kak usrahku)...

ayah aku kata lagi, " takpelah, kalau matlamat kita nak pergi jauh-jauh sebab nak membuka mata, dan belajar sesuatu yang tak semua orang boleh rasai, tak ape kalau kita nak merentas benua sekalipun..."

mak aku pulak kata, " belajar tu tak semestinya pergi sekolah, masuk uni... tapi bila kita dah besar dan perlu fikir pasal orang lain, terutamanya keluarga, lagi banyak yang kita belajar..."

bila rasa sedih atau banyak masalah, kita selalu rujuk mak ayah kita. memang, kata-kata mereka comforting... bila kita sakit, kita bagitau mereka, sebab mereka mampu mengeluarkan kata-kata yang boleh hilangkan kesakitan... 

tapi...

bagi aku, cuma perkara gembira je yang kita boleh cakap kat mak ayah, sebab mereka boleh lipatgandakan gembira itu, happy sama-sama kita....

bila ada masalah, kalau kita bagi tau mereka, mereka akan fikirkan masalah kita tu... cukuplah masalah diorang... tak payah serabutkan minda mereka... kita dah besar, kita kena selesaikan sendiri....

minggu lepas, aku demam hampir seminggu, demam biasa je, tapi entah mengapa, aku bagi tau mereka yang aku sakit, dengan harapan nak dengar suara comforting mereka, mungkin sebab dah lama tak jumpa...

dan sebab tu, diorang risau kan aku... mesti la, ibu bapa akan risaukan anak, tapi... 

mungkin sebab aku tak suka mereka risau sebab aku, aku tak nak mereka ada perasaan lain selain gembira bila mereka ingatkan aku... 

tak suka susahkan orang...

biar aku je yang risau pasal mereka, aku tak nak mereka risau pasal aku...

tapi bila fikir2 balik, doa ibu bapa terhadap anak-anak adalah paling baik... mereka boleh doakan kesihatan aku.... mungkin dengan memberi tahu mereka masalah aku, mereka boleh doakan aku... 

tapi, hati ini tetap rasa semacam bila fikir bahawa mereka terpaksa risau pasal aku... mungkin, bila mereka tengah makan, mereka ingat pasal aku, dah makan ke belum... hilang kegembiraan mereka hari tu....

walau apa pun yang terjadi, bukankah Allah tempat bergantung yang paling mutlak?

Hanya Allah tempat kita memohon perlindungan...

1 comment:

aisya said...

ah..puitis sungguh ayat2mu erni...tersentuh jiwa dan sanubariku..
p/s: belanje abc...hehehe!!