Friday, September 26, 2008

kawan-kawan


komen rakan-rakan sekelasku mengenai diriku:

  1. anda memang suka memotivasikan orang. tapi, kadang2 kita kena pilih teknik yg betul. lain orang, lain caranya.
  2. saya rasa kamu baik, pandai, suka menolong kawan dan sangat berterus terang. harap kamu dapat lebih menjaga hati kawan anda kerana ramai yang sudah terluka.
  3. miss bubbly~~
  4. bertekad menghadapi cabaran yang menghalang.
  5. erni comel, rajin, so smart, and so sarcastically funny
  6. you look all tough and garang on the outside but you're actually sweet and friendly once i got to know you
  7. always being positive, but sometimes you are fighting with yourself. and times, you tend to be cynical,but i can accept that, as long as it doesn't cross the border
  8. erni dah berubah! tp still maintain...
  9. brutal, gangster...ckp macam nak gado...tp sgt rajin dan berdisiplin
  10. pandai dan rajin  berusaha, tak takut mengeluarkan pandangan, lantang bersuara, tp seorang yang praktikal dan tak pernah mengikut emosi
  11. you are a good leader, but sometimes maybe awk macam bossy sangat..and kena consider jugak masalah orang lain and others opinion...and maybe awak kena perbaiki sikit cara awak berkomunikasi dgn orang...macam lebih lembut la...jgn terlalu brutal...
  12. sy rasa panggilan bos banyak mempengaruhi anda. kadang2 terlebih confident kot...
  13. kdg2 kata2 ko cam "pedas" sangat...kurangkan rempah, tambahkan gula!
  14. mak aku selalu cakap...tulah apa yang aku ingat pasal kau...erni yang aku kenal--rajin kot, sebab selalu je siapkan math. kumpulan matahari ko dah menyinar terang la. teruskan berusaha untuk semua.
  15. erni-kawan yang baik, suka gelak, kelakar, kdg2 memahami, a good listener...memang straightforward...overall, u r a good fren and i'm glad, sebab sekarang ni ko dah pandai control amarah ko...
  16. your mind is matured even though your personality isn't like that..you always think out of the box...
  17. smart and has intelligent point of views, kadang2 menakutkan...

17 komen berbeza tentang diri ini daripada 17 manusia berbeza yang belajar dalam kelas yang sama di sebuah kolej yang sama. ada komen yang membina, ada komen yang agak terkesan di hati... terutamanya part yang "kamu dapat lebih menjaga hati kawan anda kerana ramai yang sudah terluka". Ramai ke? Ramai kot...Manelah aku tahu, hati orang. Di luar nampak biasa, tapi dalam, hanya Allah yang tahu...

tak sangka kertas-kertas kecil begitu dah mampu buatkan aku mengalirkan air mata...bukan sebab kecewa, terluka atau terasa, bukan juga sebab hormon terlebih dan emo tak tentu pasal. tapi sebab hanya mereka yang betul2 care dan menyayangi saja yang dapat memberi komen yang datangnya tulus ikhlas dari hati. kalau nak diikutkan, boleh je salah sorang daripada 18 orang budak kelas N tu tak bagi cooperation dan tak take part dalam benda ni. tapi semua ok, dan semua berusaha untuk keluarkan kata2 yang datang dari hati demi classmates yang lain. 

garang?menakutkan? tak kisah... yang penting hanya kawan yang betul2 kawan je yang akan sedar yang there is more than it seems to be. bak kata nana (lebih kurang macam ni la ayatnya) "i am proud 2 have fwen like u guyz... sbb...the things that matter is when ur fwen xbtau pe yg die suppose to tell..bile kite btau kekurgn atau kelemahn yg de kt diri die..doesnt mean that kite xsyg kwn kite kn??? like u said..people dont know one's attention..and dat makes things so special..supaye hanye org2 yg btl2 hayati je bleyh tau pe mkne tsirat disebalik surat2 tuh.klo xsilap..de ayat dlm quran..beruntunglah org2 yg mengetahui..."

ya..kata2 pendek daripada 17 org tu boleh buat aku muhasabah diri...masih banyak kekurangan diri ini...bak kata wan, "little things, big effects". dia cakap lagi (sorry wan, ak quote ko) " anda sinis, erni.. anda rasa begitu?n benda ni efek orang..ada positif ada negatif..bg ku.. make sure ap yg jd, biar bermakna..after effect tu..we can't control the outcome..tp what comes before it kita bole kan?orang x tau pe kita nk buat...kita makhluk sosial..so, x ble nk elak dr berinteraksi..bila interaksi, akan berlaku kesan"

betul juga ya kata2 kawan2 aku ni... irp group member yang baik... yang pasti, kita perlukan kawan yang baik yang dapat membimbing kita ke jalan yang benar...bukan kawan-kawan yang mampu merosakkan kita..aku bersyukur kerana aku sentiasa dikelilingi oleh orang-orang yang baik...yang kurang baik tu, kita baiki sama...

teringat perbualan dengan izzi dan mimi di Cambodia...

izzi: "erni, ko selalu cerita pasal classmate ko kan? aku selalu dengar pasal perkara tu la, perkara ni la..."

mimi: "haah, dia selalu cerita dengan gembira..."

izzi: "ko mesti sayang gle kat classmate ko kan?"

erni:"mestilah!"

aku sedar satu perkara: 

aku SAYANG semua classmate aku!!!

thanks everyone!

6 comments:

Anonymous said...

erm.. quoting me.. adeh..
makhluk sosial..
tp ku x ckp abes lg tu sbnanye.. tp.. u get d point kot..
di kaco oleh nana.. adeh laa...

neway, ku x sure ku pnah citer pasal korang ke x kat orang laen, sbb ku bukan jenis yg bercerita sangat..
tp just to let u kno ku pon sayang gak korang..

n ku pon agak bangga n suka bila tgk sume cam bersemangat nk buat benda tu.. ada gak terpikir kemungkinan ada yg x nak buat..
tp turn out sume buat.. n insyaAllah tulus ikhlas dr hati.. arap benda ni ada aa efek dia..

at least we know ourselves better from this..
skang ku tau impression orang kat ku, ko pon da tau..
so maybe bole work something out..
kawan2 bole tolong stakat yg termampu, tp ttp anda lebih mengenali diri anda..
maka apa yg perlu anda buat, itu adalah anda..
kami hanya faktor luaran..
dan kesan yang terhasil adalah luaran juga..
tapi luaran itu mungkin mempengaruhi yang di dalam, maka kawal yang di dalam supaya yang di luar positif, maka kesan terhadap yang di dalam juga positif..

uaaahhh... berjelaaa... cam wat blog sndiri lak kat sini.. hehe.. maap...

Anonymous said...

syukur alhmdulillah kerana dipertemukan dgn sahabat2 yg baik. aku yakin, kalo komen org tu krg manis...bukan sbb die menyampah ngn ko..tp sbb die syg kat ko. nk tgk kwn jd baik.

yup...
aku setuju ngn zarith (cm la x kenal sape.eheh!)
knw2 cume menolong...selebihnya terserah pd diri, dari dlm hati.

aku doakan yang terbaik utk ko. together we achieve the best in our life...
cinta dan redha Allah matlamat kita
=)

Ezlan mohsen said...

kelas sebelah kau xsayang ke?

maksud aku e07b bukan m07d =p

teh bunga chrysanthemum said...

x, ak syg classmate ak je...hahahaha

Anonymous said...

whatt?? sifu x sayang eo7b??
memang, x yah sayang pon kelas bangang mcm e07b.. im so jelous of u, having classmates yg sangat baik.. how i wish IM NOT IN E07B!!!! stupid class..
u r lucky sifuu!!

Ezlan mohsen said...

wahh emosi nampaknya.