Thursday, September 25, 2008

tatkala malam bulan mengambang










dah pukul 1 pagi.. malam ni pun sebenarnya takde bulan...dah nak raya..dah nak muncul anak bulan... tengah2 check out blog org len, tbe....




"kak uda, jom p jalan TAR...cari baju raya..."




biar betul abang aku nih.. pukul 1 pagi?




"kak long, serius ke nak p cr baju raye ni? time2 camni? kedai bukak lagi ke?




"SERIUS..."




hoho.....nak ikut ke tak? malas nye..siang tadi dah jalan 1 hari... rase cam nak dok umah bace buku tOk je....




"jom la. nak x? ble lagi nak pilih baju raye?"




"ala, baju yg beli kat cambodia tu dah ade dah...malasnyer.....tapi..."




fikir punya fikir punya fikir...akhirnya...




"ok lah, jap ek, p siap dulu"




hoho! pegi jugak!




jam waktu tu dah pukul 1.15. jalan di kawasan kl agak lengang. tapi, bila sampai di kawasan jalan TAR, kelihatan agak ramai manusia berduyun-duyun membeli barangan sempena hari raya..




orang KL tak tido ke?




jalan-jalan beli baju raya memangla best, sebab dapat baju baru, tapi agak bosan dan mengantuk, terutamanya kalau berjalan dengan akak-akakku yang nak bargain punyalah lama dan tak dengar lawak bodohku. kalau jalan ngan kawan2, dorang layan je lawak2 bodoh 2, tapi akak-akak ni fokus je...mungkin lepas penat bekerja di siang hari.. pagi esok kena kerja lagi...so ape lagi, tengok orang jela kerja...




ade orang yang bersungguh-sungguh promote baju, ade lelaki 2 sanggup pakai baju kurung dan tudung semata2 nak promote baju nye...ade pak cik tu, nak yakin kan orang dengan produknya, tapi kurang meyakinkan.. ade yang bergurau senda, bergelak ketawa, dan macam-macam lagi...




saat itu, aku sedar....




aku sama je macam mereka... membazirkan ramadhan semata-mata kerana raya.. raya yang cuma sehari...raya yang tak bermakna kalau kita menghayati ramadhan betul2. sepatutnya semakin berakhirnya ramadhan semakin kita sedih..




kan bagus kalau instead of pegi shopping baju raya, kita solat sunat ke, tadarus ke....




aku sama je macam mereka....




tiada bezanya...



macamana nak laksanakan tanggungjawab?
apa aku nak buat ni?
apa aku nak buat ni?
apa aku nak buat ni?
apa aku nak buat ni?
apa aku nak buat ni?
apa aku nak buat ni?
Allah, please help me....



5 comments:

Anonymous said...

aku pon macam anda...
tercari-cari aku yang dulu..
dah nak abes tp blom gak berjumpa.. huhuh...
sedei ni....

sahabiat said...

salam erni...bagi blog ko yang lepas, kata-kata dari Saidina Ali tau
..yang ckp org byk bicara...something2 (bukak blog ku) sampailah sehingga org itu hatinya mati...dan kte xnak jadi org yang hatinya mati kan?

sesungguhnya, apa dan bagaiman nak buat tue kte bley mintak dari yang Maha Memberi dan Maha Mengilhamkan hambaNya..

but, it is in ur hand whether to do it or not..sebab dunia skrang what's right seem to be wrong or awkward...kebenarang yang kte nak sampaikn memang susah...

now u kno ur respobsibility...

buat demi redha Allah,erni..
and u have fwens that will support u..
Allah sentiasa tunjukkan jalan utk kte cume kdg2 kte yg slalu leka dgn nikmat dunia smpai xnmpk camner nak jalnkan tgggjawab sbg hamba Dia..kdg2 ku pun camtue..

tapi as long as Allah letakkan kte dlm jln nie, ku harapkan kte sm2 belh jlnkan tggngjwb tue...sebab kita saudara dan setiap saudara pasti ingnkan yang TERbaik iaitu redha Allah untuk kawannya yang lain kan?

teh bunga chrysanthemum said...

time kasih ijah..

Anonymous said...

membeli barangan tu boleh
tapi berpada-padalah

byk lagi masa kita buang/bazir sebenarnya
bukan pasal ramadhan saja
kadang2 kita menunggu bas dok melangut saja pun buang masa
fikirkanlah

sahabiat said...

dun thank me..but thank to HIM coz HE's the one who make u see wut the REAL PATH is...