Friday, November 21, 2008

repayment

tadi terdengar sesuatu yang sangat menarik time tazkirah kat blok...
buat kan kita terfikir seketika...

Allah dah bagi kita nikmat yang sangat banyak sepanjang hidup kita di dunia..
Allah sangat sayangkan kita sebenarnya.cuma kita yang masih tak mahu sedar. cuba kita bayangkan, kalau kita merangkak kepada Allah, Allah akan datang dengan berlari kepada kita. Allah sangat sayang hambaNya.. Tapi, sedarkah kita yang kita tak mampu pun nak bayar balik apa yang dah diberi kepada kita...

sesungguhnya, nikmat Allah itu tak terhitung banyaknya..
tapi kita sombong, kita selalu lupa dari mana kita dapat nikmat-nikmat tu..
contohnya, nikmat kepandaian...

biasanya, kalau kita cemerlang dalam exam, kita akan rasa: "wah, nampaknya kerana aku usaha banyak, aku dah dapat 42...straight As..."
tapi sebenarnya,

"Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila kami berikan nikmat Kami kepadanya dia berkata, 'Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku.' Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui." (39:49)

cuba kita fikir sejenak.

jantung berdegup setiap masa untuk pastikan kita dapat hidup. siapa yang gerakkan jantung kita dengan kuasaNya? Allah.

kalau kita andaikan on average jantung berdegup 100 kali seminit, setiap jam dah 6000 kali, setiap hari 144 000 kali, seminggu 1 008 000 kali, setahun 324 juta kali...sepanjang hayat? kalau kita andaikan setiap kali jantung berdegup tu kita kena nbayar RM 1, berapa banyak yang kita kena bayar untuk setiap degupan jantung sepanjang hayat kita?

mampukah kita?

mampu ke kita nak bayar balik semua nikmat Allah kat kita?

dan kita terus bersikap sombong?

"Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak mempergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seprti haiwan ternakan, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah." (7:179)

Say Alhamdulillah.

1 comment:

m07e updates said...

sebut pasal repayment..

Allah menjelaskan..

"sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil, dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung. 9:111"