Friday, November 7, 2008

Tuhanku. Solatku. Kambingku = Tuhanku. Solatku. Assignmentsku.

tadi saya dengar satu cerita masa tazkirah kat blok. ceritanya ringkas. pendek. tapi mampu memberi kesan mendalam sebagai seorang pelajar IB di KMB.

ceritanya begini:

pada suatu hari abu dzar mahu membawa 60 ekor kambingnya ke Sahara (if i heard it right). tapi dia takut kalau kesibukan menjaga kambingnya itu akan membuatkannya lalai dan menjadi sukar untuk beribadah. lalu dia pun pergi bertemu Rasulullah untuk meminta pendapat Baginda. Baginda pun kata, "pergilah". dia pun pergi.

sampai satu tempat, abu dzar pun solat. dia tinggalkan kambing-kambingnya bermain-main di tepi. tiba-tiba, jengjengjeng....

datang seekor SERIGALA...

serigala nak makan kambing-kambingku..

saat tu, syaitan berbisik kepadanya supaya menyelamatkan kambing-kambingnya rather than teruskan solatnya yang penuh rendah diri kepada Allah itu.

adakah abu dzar akan selamatkan kambing-kambingnya?

Tak!

Dia teruskan solat. Kenapa? Kambing lebih penting ke Allah lg penting? Solat lg penting ke kambing lagi penting? Walaupun kambing sumber rezekinya, tapi siapa yang beri rezeki? Allah. Tuhanku.

Untuk bersyukur, aku perlu jaga Solatku.

Tuhanku + Solatku = lebih penting daripada Kambingku.


kesudahannya, muncullah seekor singa untuk memakan serigala itu. kambing-kambingnya selamat.Dia mengutamakan kewajipannya kepada Allah yang MEMBERI rezeki kepadanya daripada kambingnya yang merupakan rezeki DARIPADA Allah.
Mana lebih penting?

Fenomena pelajar IB di KMB

kita seperti meletakkan kerja sebagai tempat utama.
"tak nak pergi ceramah sebab nak buat homework"
"tak nak pergi usrah sebab nak buat EE"
"tak nak solat sebelum homework habis"
"homework lebih penting daripada solat"
"kerja adalah segala-galanya"
"serabut sebab kerja tak siap lagi. tak serabut walau tak solat lagi"
"baca Quran buang masa. it takes my time to study"

macam-macam lagilah. kalau fikir, macam agak dahsyat pemikiran-pemikiran seperti itu. tapi itulah yang berlaku. itulah yang kita buat.

cuba fikirkan, kalau kita mati esok, apa yang kita dah buat untuk Allah? nak tunjukkan Honor Roll? dapat 42 = masuk syurga? tak semudah itu. tak semudah itu. IB kita ni akan jadi sia-sia kalau kita tak buat apa-apa yang bermakna di sini. segala yang kita belajar itu akan menjadi sia-sia kalau kita setakat belajar untuk exam.

exam = bukan apa sangat pun. kecoh je lebih.

bila time nak exam, semua orang nak jadi sensitif. semua orang nak tension. marah orang sana-sini.
hubungan dengan sahabat pun terjeejas. konflik sana-sini. gaduh situ, gaduh sini. alasan diberi = tak 'masuk' dgn group irp. hum, ye lah tu.

bukan untuk condemn sesiapa, cuma nak katakan di sini, hidup ini bukan sekadar exam. bukan sekadar assignment. bukan sekadar kerja 24 jam. bukan sekadar nak dapat 42. bukan sekadar nak lepas IB. bukan sekadar nak masuk top uni. bukan sekadar nak puaskan hati sendiri. bukan sekadar nak puaskan hati ibu bapa.

kita manusia. kita ada tanggungjawab.
kita hamba. kita ada tanggungjawab.
kita makhluk yang diciptaNya. apa yang kita dah buat untukNya.

fikir balik. adakah kita belajar untukNya?

No comments: