Monday, December 15, 2008

banjir oh banjir

jam dah menunjukkan pukul 1.30 pagi. saya masih belum tidur kerana menonton shonen omyouji di saluran animax (715), sebuah anime yang agak menarik jugalah, tentang seorang "spirit master", masahiro yang mempunyai kuasa untuk menghalau roh jahat yang mengancam kehidupan manusia. tiba-tiba, terdengar suara orang di luar mengharung air. kenapa ada bunyi air ni? banjirkah?

mula-mula mak saya bangun daripada tidur dan membuka tingkap. saya menjenguk ke laman depan. air dan melimpahi longkang. "nampaknya air pasang beso ni," kata mak saya. sekeliling rumah dah dipenuhi air. walaupun waktu itu dah lewat pagi, namun ramai orang di luar rumah, bercakap-cakap mengenai air pasang dan membuat bising. mujurlah tak tidur lagi waktu itu.

"kat dapur air dah masok ke?" saya bertanya.

"belum lagi, baru kat luar je. kalau air tak surut dan hujan tak berhenti, mungkin masuk dalam rumah," jawab mak saya.

tiba-tiba kenangan 2 tahun lalu muncul kembali. waktu yang lebih kurang sama. baru je lepas spm masa tu. boring-boring kat rumah. hujan tak berhenti selama 4 hari berturut-turut. memang kebiasaannya pada hujung disember dan awal januari setiap tahun merupakan waktu-waktu kritikal bagi penduduk di bahagian timur semenanjung malaysia, termasuklah mersing, johor. biasanya akan banjir, kerana pada waktu begini air pasang besar, disebabkan oleh tarikan graviti bulan, bla, bla, bla. boleh check kat wiki kalau nak tahu.

waktu itu, macam malam tadi. saya masih belum tidur, sebab tengok tv. hahaha. pukul 2 pagi, mak dan ayah saya bangun daripada tidur dan membuka tingkap dan pintu. air dah naik paras lutut. mereka tak tidur balik selepas itu. masih menunggu dan menunggu. nampaknya air pasang besar + hujan tak henti-henti telah menyebabkan banjir. waktu itu, berita di tv dah banyak kali memaparkan tentang kawasan-kawasan lain di negeri johor yang dilanda banjir teruk. ramai orang yang dah kena pindah ke pusat pemindahan banjir. rumah-rumah dah tenggelam dan harta-benda rosak. dah beberapa orang yang hilang dan meninggal dunia dihanyutkan banjir. masa tu, memang banjir yang paling teruk dalam sejarah.

beberapa jam selepas tu, air dah naik sampai ke paras pinggang. tiba-tiba kecoh. beberapa orang bomba naik sampan datang dan mengetuk rumah-rumah serta melolong-lolong: "air naik ni. pindah sekarang". hurm, nampaknya dah tiba giliran kami untuk pindah. kami pun beramai-ramai redah air banjir yang menggelikan tu (walaupun menggelikan tapi ramai je budak-budak yang mandi. tak taulah apa yang seronoknya) menuju ke pusat pemindahan banjir naik lori bomba. hahaha. lawak juga bila mengingatkannya. tapi masa tu memang cuak. kalau air naik sampai bumbung rumah pun tenggelam memang kena cari rumah lain la.

lepas 3 hari tinggal kat situ, air dah surut. dah boleh balik. bila balik, 3 hari 3 malam mengemas rumah pun tak habis-habis juga. basuh rumah, basuh perabot, lap itu, lap ini, buang yang dah rosak, basuh pinggan mangkuk. pinggan mangkuk nye pulak banyak. dah boleh buat kenduri kahwin dengan semua pinggan mangkuk kami. hahaha.

tu cuma pengalaman kami di mersing yang tak seteruk penduduk-penduduk kota tinggi, batu pahat, segamat, dan tempat-tempat lain di johor. banjir tahun tu kali pulak tu.

sekarang hujan baru berhenti lepas 2 hari hujan turun. air pasang malam tadi pun dah surut. dah ramai orang keluar naik motor di jalan raya. masa hujan, sunyi je jalan depan rumah saya. di pantai pun tak ramai orang. kalau hari cerah, memang ramai la orang berehat di pantai. waktu-waktu begini, angin kuat dari laut pun dapat dirasai. memang nyaman. tapi kalau dah ribut tu, memang dah tak nyaman la. haha. selagi musim tengkujuh belum habis, hujan akan turun tak henti-henti. ombak akan mengganas. air pasang naik tinggi melimpahi tebing yang dibina di tepi pantai. nelayan tak akan turun ke laut. ikan takde. harga ikan akan tinggi. keropok lekor pun tak ada orang jual. petang-petang tak boleh makan keropok. hahaha.

ini baru setakat banjir yang kecik, tapi mampu affect banyak benda, banyak keluarga di daerah kecik macam mersing ni. kehadiran banjir ini juga memberi kesedaran kepada kita, kita ni cuma manusia yang tak mampu nak buat apa-apa. tak mampu nak menghalang bencana datang, sebab semua tu, datangnya daripada Allah. Kalau Allah kata jadilah, maka jadilah ia.

dulu, masa tsunami, banyak researchers kata, hutan paya bakau kat tepi pantai tu boleh jadi benteng semulajadi kepada tsunami. tapi, hutan paya bakau dimusnahkan sebab: kayu bakau boleh dijadikan kayu arang, hutan dibuka untuk industri pelancongan, nak bukak resort, etc etc. tapi, dengan memusnahkan hutan paya bakau, banyak haiwan tak ada tempat tinggal. haiwan-haiwan yang kerjanya bertasbih memuji Allah. tapi, manusia yang kerjanya, takdelah memuji Allah sepanjang masa, yang terus-terusan melakukan kerosakan di atas muka bumi, memusnahkan yang semula jadi untuk kepentingan mereka sendiri. datangnya bencana daripada Allah itu sebagai peringatan kepada manusia yang telah melampau.

tapi, kita kena ingat, kalau dah datangnya bencana, Allah akan bagi kat semua, bukan sekadar orang yang buat maksiat je, yang tak pun terkena tempiasnya. so kita kenalah faham apa kita kena buat kan?

hujan dah turun semula.

3 comments:

Zarith Shafie said...

banjir.. yang menggelikan..
hahah.. ku termasuk dalam kalangan "budak2" tu..
sbb tahun lepas kalo x silap..
balik kg.. banjir..
cam x betul.. orang nk lari dari banjir.. ktorang lak pi ke tempat yang tgh banjir..
tp for a reason aa...
an important one..

tp.. layan main air gak aa..
main perahu atok ku dulu...
(x reti kayuh pon.. wat letih je.. tp x gerak.. abang ku dok kutuk je.. heh..)
meredah air satu famili.. cam seronok.. kerna banjir itu kecik kot..
kalo besar.. confirm mengundang duka punya.. huhuh..

pe laa jadi kat kengkawan kat sana..
smuga sume ok.. termasuk anda yang mungkin alami banjir..

~aozora~ said...

makin lama makin byk bencana..adakah dunia nak kiamat? juz wonder..no matter what be prepared!

NaMa SaYa ErNi!!! said...

zarith, bukan apa..air tu kan dpd longkang dan parit2.waktu tak banjir, kalau tgk, mmg geli...campur ngan sampah2..ngn ular nyer kadang2 ader...kalu kena kulit gatal2. air ni vektor penyakit spt taun ye kalau nak tau...

asmak, mungkin betul...bersedialah, bertaubatlah..