Friday, December 26, 2008

bicara kedai kopi


hari tu pergi makan kat satu kedai ni ngan family. pastu nampak la beberapa kelompok kecil orang-orang tua bercakap-cakap sesama mereka. cakap pasal apa lagi, pasal politik negara. 

sangat kelakar kalau nampak orang-orang kita yang fikir mereka lebih bagus menguruskan negara daripada pemimpin-pemimpin kini. 

politik. 

politik tak semestinya berkaitan kerajaan sesebuah negara saja. dalam organisasi kecil pun ada politiknya juga. jawatan ketua pun nak berebut. sampai sanggup keluarga disisihkan. hurm, apa nak jadi. lepas tu bila dah jadi ketua, batang hidung pun tak nampak..

memang bagus.

patutla malaysia maju sangat.

dalam kumpulan kecil pun ada yang nak berebut jawatan.

tambahan pula, sekarang ni ramai yang rasa boleh memajukan negara di kedai kopi. bukak sidang kedai kopi je, macam-macam cadangan ada. "patutnya mereka kena buat macam ni". "apa yang diorang buat tu salah, patutnya macam ni." yang lain pun: "ya, ya, betul tu." slurrp, hirup kopi. "ni kopi Kapal Api, sedap nih." "patutnya diorang tu minum kopi Kapal Api, barulah kaw".

berfikir tanpa bertindak, tulah namanya. fikir-fikir tapi takde tindakan. tak dapat cari makan dengan berfikir je. 

2 comments:

PhiLo said...

At Least dorg berfikir....

NaMa SaYa ErNi!!! said...

yah, at least dorang berfikir...better tthan those who just sits around doing nothing...just taking whatever that is given to them and being afraid to fight back whenever necessary..