Wednesday, December 31, 2008

Dari Malaysia ke Palestine, edisi khas 31 Disember 2008


source: aljazeera english

FREE PALESTINE.

semalam saya bermimpi. mimpi, seperti biasa, terasa real. mungkin terlalu banyak berfikir pasal ni. mungkin sebab semua tengah membicarakannya.

saya mimpi saya ada dalam rumah dengan mak, ayah dan adik saya. kami baru selesai solat berjemaah sama-sama. tiba-tiba kat luar rumah terdengar bunyi bising. ada budak-budak lari bertempiaran dan menjerit, "mereka dah datang!". beberapa orang lain menjerit. 

saya pun keluar rumah. nampak ramai askar, dengan kereta kebal, datang. semuanya bawak senapang. muka mereka menakutkan. 

"tu tentera israel. dorang dah sampai sini," jiran saya kata.

"hah!" terkejut.

saya pun lari keluar sebab nak cari kakak saya. tiba-tiba diorang tembak kat arah saya. perasaan masa tu terasa sangat takut. takut kalau2 kena tembak. saya jerit2, tanya kat orang yang sedang ketakutan di tepi2 jalan, kalau2 nampak kakak saya. semua tak jawab. semua sibuk selamatkan diri. mujurlah peluru tu tak kena saya.

tiba2 ada orang kat depan saya jatuh. kena tembak dengan tentera israel. darah keluar daripada mulutnya. matanya terbelalak kerana menahan kesakitan. saya tak sempat nak tolong dia. dia dah meninggal dunia. di hadapan saya. 

saya mula menangis. takut kalau saya pun jadi macam tu. lebih takut kalau keluarga saya ditembak. dalam fikiran, saya mula berdoa semoga saya dan keluarga saya selamat. masa tu, terasa sangat kebergantungan kepada Allah. semuanya di dalam kekuasaanNya. saya yakin dengan pertolonganNya. saya rasa Allah dekat dengan saya. 

saya terus berlari. mereka melancarkan roket ke arah kampung kami. saya nampak kepulan asap yang tebal dan bunyi letupan yang menggegarkan bumi. 

"mak, mak! tolong!"

tiba-tiba saya teringat mak saya kat rumah. saya lari semula ke rumah. mujurlah mak saya, ayah dan adik saya masih di rumah. betapa leganya saya tengok mereka masih hidup. tiba-tiba ada orang ketuk pintu rumah kami. 

"tu mesti tentera israel tu. cepat, sembunyi". ayah saya kata. dia berdiri di situ. kami pergi sembunyi. then, saya terbangun. mak saya tengah masak nasi goreng kat dapur. sedapnya bau. saya tidur balik.

tu cuma mimpi saya. macamana dengan mereka di sana? saya cuma merasainya dalam mimpi. walaupun rasa macam real, tapi bila saya bangun, takde pape. ada budak kecik kat sana yang tengah menangis sekarang sebab mak ayah dia dah syahid. ada mak yang menangisi kehilangan anaknya. 

tak mustahil satu hari nanti mereka akan datang, ketuk pintu rumah kita dan bunuh semuanya. kalau kita masih lagi tak sedar. 

HENTIKAN KEGANASAN.

Saya benci zionis.

9 comments:

...sarah n... said...

berdebar2 bace post ni...jantung berdegup kencang...

AshleyZul said...

lebih takut jika family kesayangan yg diapa-apakan...
allah sje yg taw perasaan mereka di sane.

I cried so hard when I watched Titanic last few days, imagining if my family and I were on the sinking ship.siapa yg saya nak selamatkan dulu??

family tentunya.

NaMa SaYa ErNi!!! said...

wah ash, sampai juga ko di blog ak..
hehe..mst la family first, in everything.

NaMa SaYa ErNi!!! said...

tp, more importantly...
Allah first. Rasul second.

elbaeraqy said...

wah! best mimpi camnih..youre a lucky few =)

~aozora~ said...

bagusnye er..sampai terbawa2 ke mimpi..
tp yg xtahan nyer ayat "then, saya terbangun. mak saya tengah masak nasi goreng kat dapur. sedapnya bau. saya tidur balik" sempat lg selit2 bau sedap..heh~

jom berjuang!

NaMa SaYa ErNi!!! said...

haha..saya terbangun sebab bau nasi goreng tu la. tapi tak sempat pun makan nasi goreng tu. haha..

moony said...

smoga aku jugk punya peluang nk dpt mimpi2 cm neih..

NaMa SaYa ErNi!!! said...

moony..1st time ek komen kat blog aku..ak slalu mimpi pelik2...tiap2 mlm ak mimpi..hahaha...