Tuesday, December 30, 2008

Dari Malaysia ke Palestine

Antara Malaysia dengan Palestine dipisahkan dengan beribu-ribu batu.

Nak pergi sana kena naik kapal terbang.

Tetapi, orang-orang Muslim itu bersaudara. 

Yang di sana sakit, di sini pun terasa sakitnya.

Tapi, adakah semua rasa begitu?

Adakah semua Muslim merasainya?

Malaysia

"Esok 31 Disember. Nak sambut tahun baru ni. Jom la pegi KLCC. Ada konsert la. Boleh gak barang lompat-lompat sekali dua. Boleh drink, mesti banyak orang bawak nyer."

"Haah la, aku nak bawak awek aku...Dia dah janji nak bagi 'hadiah' tahun baru..haha, tak sabar aku nak !@#$% dia! Hehe"

Palestin

Korban hari ni telah mencecah 325 orang. Warga Palestin yang berjaya melepasi sempadan Mesir telah ditembak mati. 

Malaysia

"Alah, sikit2 isu Palestin. dah bosan dah. asik asik nak gaduh. aku tatau la nak cakap apa"

"Sedihnya cerita kat TV tadi. Aku nangis sampai bengkak mata. Memang sayu tengok anak dia kena langgar lori macam tu. "

Palestin

Jenazah para pejuang yang syahid diusung beramai-ramai. Tangisan ahli keluarga kedengaran mengiringi jenazah. Rakyat Palestin hidup dalam ketakutan, kerana lontaran bom rejim zionis mengisi ruang angkasa setiap masa.

Malaysia

Demonstrasi damai di hadapan kedutaan US di Jalan Tun Razak berlangsung selama dua jam. Memorandum turut diserahkan kepada pihak berkenaan. Derma turut dikutip untuk membantu penduduk di sana.

France

Seperti biasa, orang France memang suka buat demonstrasi. Esp pelajarnya. mereka menggunakan kuasa pelajar dan mampu menggulingkan kerajaan sekalipun. mereka juga tak mahu keganasan seperti itu dilakukan ke atas sesama manusia.

Egypt

Mereka pun membantah serangan kejam Israel, walaupun kerajaannya sendiri tak nak tolong Palestin, dan sanggup membunuh rakyat Palestin yang cuba mencari perlindungan.

Tempat-tempat lain

Orang lain yang bukan beragama Islam pun kisah dengan serangan Israel ke atas Palestin. Memang tak patut. Bercanggah dengan konsep keamanan dan keharmonian sejagat.

At least mereka buat something. mereka peduli.

bagaimana dengan anda?kita?saya?mereka?

MEREKA SAUDARA KITA.

Dari Malaysia ke Palestin, jangan jadikan geographical boundary sebagai penghalang. kalau kita boleh tolong sedare kita, kenapa kita tak boleh tolong mereka. mereka sedare kita juga. 

doa itu senjata orang mukmin.

kita ada Allah.

Mintalah kepadaNya.

Dari Malaysia ke Palestin, edisi khas.