Tuesday, December 9, 2008

ini sejarah kita

nampaknya asmak dah menceritakan perjalanan kami ke melaka dalam blognya... apa yang kami dapat, sepanjang perjalanan ini bukan sahaja tentang ukhuwah, tapi bagaimana pentingnya sejarah....

nikita khruschev kata, "historians are dangerous people. they are capable of upsetting everything" mungkin itulah yang berlaku. sejarah menceritakan tentang masa dahulu. tapi kenapa nak belajar pasal orang yang dah mati? kenapa nak belajar benda yang dah lepas? kan orang kata, "let bygones be bygones"? bukan ke belajar sejarah tu buang masa? kita patut plan untuk masa depan, bukan mengenang masa lampau. belajar sejarah? so last year...oldies....not up-to-date...

tapi, bukan ke kita belajar daripada sejarah? tahu ke tak, sampai sekarang orang belajar pasal plato's philosophy, walaupun dia dah mati beribu tahun dulu (tOk)? tahu tak, sampai sekarang orang masih tertanya - tanya macamana piramid tu dibina? tahu tak, matematik yang kita belajar sekarang ni al-khawarizmi, euclid, bayes, etc yang develop?

hurm...mungkin kita tak pernah tahu..

sebab kita tak pernah nak ambik tahu...

sejarah pun kita tak tahu, isu semasa pun kita tahu, perkara lain yang menimpa ummah kita sekarang pun kita tak tahu, berita banjir kat terengganu pun kita tak tahu, kawan kita sakit masuk hospital pun kita tak tahu, mak kita terasa dengan kita pun kita tak tahu...

jadi, apa yang kita tahu?

adakah kita hanya tahu minggu ni pasangan mana yang terkeluar daripada sehati berdansa? 

adakah kita hanya tahu pasangan selebriti mana yang bercerai hari ni? yang kahwin semalam? yang kena tangkap basah hari tu?

adakah kita hanya mahu ambil tahu perkara yang berlaku di depan mata kita sahaja? tanpa mahu mengambil tahu di belakang kita, ada orang yang sedang merana? ada orang yang sedang menanti-nanti pertolongan kita?

kita memang tak pernah belajar dari sejarah.

kita memang tak pernah mengambil iktibar.

kita belajar, tapi kita tak faham.

kita hafal fakta sejarah, hanya untuk peperiksaan Sejarah SPM. 

ignorance is bliss, orang kata...tapi kita nak jadi macam lembu yang tak tahu apa-apa? makan, makan, makan rumput sampai gemuk kemudian disembelih dan dilapah dagingnya, kemudian digoreng dan diratah beramai-ramai?

paradoxism.

orang yang bodoh ialah orang yang tak mengambil pengajaran daripada kesalahan lampau dan mengulanginya.

nampaknya ramailah orang bodoh sekarang.

hurhurhur...

"Demikianlah Kami kisahkan kepadamu (Muhammad) sebahagian kisah (umat) yang telah lalu, dan sungguh, telah kami berikan kepadamu suatu peringatan (Al-Quran) dari sisi kami"

"Barangsiapa berpaling darinya (Al-Quran), maka sesungguhnya dia akan memikul beban yang berat (dosa) pada Hari Kiamat."

- Taha, 20: 99-100 -

2 comments:

~aozora~ said...

"nampaknya ramailah orang bodoh sekarang"

cam menusuk je ayat tu..heh..adakah tergolong dlm glgn tu..for us to ponder upon..huhu~

Aisyah Ismail =) said...

cik erni.. pakar sejarah.. APAKAH yg anda lakukan pada cuti ini? =) moga yg bermanfaat insyaAllah.. sudi2 la dtg ke blog saya kuikuikui.. http://aisyaumayra.blogspot.com

jgn nakal2 cik erni.