Monday, December 22, 2008

Kisah Aiman


Nama dia Aiman.

Dia Aiman saya.
Dia anak sedare saya, tapi bukanlah yang favourite. Sebab tiada yang favourite. saya sayang semuanya sama.

sebenarnya cerita hari ni tiada kaitan dengan aiman saya. tapi aiman lain. 

hari tu, saya tengok 1 cerita ni. ala, cerekarama kat tv3 tu. hari sabtu. tajuk dia tak tahulah. tapi cerita tu macam best. jadi saya teruslah menonton sehingga penghujungnya. 

ceritanya begini:

aiman ni budak yang baik. dia solat 5 waktu, dia patuh kepada ibu bapanya. satu hari, mak dia kemalangan. dan meninggal dunia. hasrat maknya adalah supaya adik lelakinya menjaga anaknya bila dia dah tiada.

jadi, selepas maknya mati, pak cik aiman pun menjaga aiman. pakciknya seorang yang agak kaya, hensem, muda, liar, dan suka berfoya-foya. di depan aiman pakciknya berlagak baik, tapi dia tidak memberitahu aiman siapa dia yang sebenar, iaitu seorang yang suka clubbing, minum arak dan pulang sehingga mabuk.

apa yang aiman buat?duduk sahaja?

oh, tentulah tidak. setiap hari dan setiap waktu aiman mengingatkan pakciknya supaya solat. pakciknya yang malu, bila aiman tanya, dia kata dia dah solat, ataupun, masuk bilik, duduk kejap, lepas tu bila aiman datang, pura-pura baca doa. kononnya dah habis solat lah tu. tapi, bila kawannya ajak clubbing, dia ikut jer. 

satu hari, lepas balik daripada clubbing, tengah malam, dengan mabuknya, dia buka bilik anak sedarenya dan nampak aiman sedang solat. bagusnya, budak kecik tu qiamullail. dia berasa bertambah malu dengan diri sendiri. dan aiman tak henti-henti mengingatkannya, walaupun pak ciknya tak melakukan apa yang disuruhnya tu. namun, jauh di sudut hati pakciknya, dia sangat sayang kepada aiman dan lama kelamaan, dia mula berubah.

walaupun pada mulanya dia rasa aiman menjadi penghalang kepada kebebasannya namun rasa malunya kepada aiman menyebabkan hatinya mula menyatakan sesuatu. dia semakin keliru, jadi dia pun menghantar aiman kepada ibunya di kampung. aiman sedih, pakciknya pun sedih. sama-sama sedih.

di rumahnya, pakcik aiman mula solat. dia mula memberi alasan supaya tidak pergi clubbing bersama rakan-rakannya. dia mula merasai kehilangan aiman. dia mula menyedari kata-kata arwah kakaknya dulu adalah benar, bahawa aiman akan mengubah hidupnya.

jadi, dia pun bawa aiman pulang ke rumahnya semula. mereka mula solat berjemaah sama-sama, bergembira, dan mereka menjadi rapat, seperti adik-beradik. seperti seorang anak sedare dan pakciknya. mesra dan penuh dengan nilai kasih sayang. 

tapi, kebahagiaan mereka tak berpanjangan. sebab aiman dilanggar kereta. dan air mata pak ciknya mengakhiri drama itu. saya hampir menangis. hampir je. tak nangis pun. haha.

ya, itu cuma drama di televisyen. skripnya dah ditulis oleh penulis skrip. tapi cerita ni mungkin juag berlaku dalam real life. seorang budak kecil mampu mengubah hidup seorang dewasa. budak sekecil tu boleh berdakwah kepada pak ciknya yang telah perjalanannya telah menyimpang daripada jalan yang lurus. budak sekecil tu mampu lakukannya. tanpa berputus asa.

bagaimanakah anda?

dan saya. dan mereka. dan kami. dan kita. kita semua. kita semua perlu lakukannya. 

lakukan apa? 

yelah, mengajak orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. 

amar makruf nahi mungkar.

macamana nak lakukannya?

perkara pertama, tunjukkanlah contoh yang baik.

kalau diri sendiri rosak, macamana nak tunjukkan contoh yang baik?

yang rosak boleh dibaiki. yang kendur boleh ditegakkan. yang bengkok boleh diluruskan. yang tejatuh boleh dikutip.

semuanya kena bermula dengan diri sendiri.

saya tak dapat hidayah lagi lah. macamana saya nak berubah?

macamana awak tahu awak dah dapat hidayah ke belum? hidayah tu milik Allah. nak dapat hidayah, kena berusaha. bukan tunggu hidayah datang, baru nak berusaha untuk berubah. macamana nak berusaha? berubahlah kepada yang lebih baik. tambahlah amalan yang nipis melayang tuh. bagi tebal sikit ker. takpun, ingatlah Dia sepanjang masa. bukan si dia. dan berlembutlah dengan ibu bapa. bukan berkata "ah". 

jadilah seperti aiman. dia tak putus asa. kerana usahanya, pakciknya mula berubah. bukan berubah kerananya. tapi keranaNya. kerana usahanya, pakciknya mula berfikir, bahawa perbuatannya buruk. at least dia berusaha.

sudahkah anda? berusaha ke arah yang positif?

berhijrah.

saya harap aiman saya jadi seperti aiman dalam cerita tuh. sentiasa mengingatkan saya juga kalau-kalau saya tersilap. kerana manusia itu mudah lupa. mudah lalai. kena saling ingat mengingati. dan saya harap saya boleh menjadi lebih baik juga. kenalah berusaha, bukan asyik nak berharap je. 

dan Haiqal saya juga. dan Nanda saya. dan Nabil saya. dan Ari saya juga. dan Kimi. dan Is. (semua anak sedareku)

ini haiqal saya. si comel.

3 comments:

Fazdlin said...

best2.. :D
cam best jek cter nie..
nyesal x tengok..huhu..

Anonymous said...

huhu..erni...ku tgk citer nih..memang menyentuh ke hati
huhu

NaMa SaYa ErNi!!! said...

huhu..best kan cte die...ak ske down tgk cte tuh...besenye ak x layan cte2 cam nih..
buatku berfikir sejenak