Monday, December 15, 2008

salah siapa?

"bangau oh bangau, kenapa engkau kurus?
macam mana aku tak kurus? rumput panjang sangat.
rumput oh rumput, kenapa panjang sangat?
macam mana aku tak panjang, kerbau tak makan aku.
......"
and the list goes on and on.

kenapa benda tu berlaku?
ntah, bukan salah saya, tanya dia.
dia, dia cakap salah awak, betul ke?
ntah, bukan saya, saya tak salah pun. tanya dia.
dia, dia yang tadi cakap salah awak, betul ke?
ha? pehal pulak...bukan salah saya, saya tak ada kena mengena.
salahkan orang itu.
salahkan media.
salahkan kerajaan.

tuduh orang tu, tuduh orang ni.

pernah tak kita salahkan diri sendiri?
pernah tak terfikir semua tu salah kita?

manusia memang tak pernah mengaku salah sendiri.
sentiasa nak menuding jari.
akhirnya, macamana kita nak tahu salah siapa sebenarnya.
salahkan pemimpin, pemimpin salahkan semula orang yang dipimpin.
salahkan rakyat, rakyat salahkan pemimpin pulak.

macamana nak selesaikan masalah?
patutlah masyarakat tak maju.
masih di takuk lama.
semua tak nak mengaku salah sendiri.

salah siapa?

mereka dan keluarga mereka.

keluargalah pulak.

salah siapa?
salah saya. semua salah saya.

hurm, mungkin salah awak.
kita marah la pulak.

apahal pulak? awak ni nak salahkan orang pulak.
eh, bukan tadi awak cakap salah awak?

hurm....

No comments: