Monday, December 29, 2008

tahun baru

hari ini 1 muharram 1430 H. semalam, ramai di antara kita yang pergi ke masjid, baca doa akhir dan awal tahun beramai-ramai. sungguh aman dan damai negara kita.

tapi, saudara kita di Semenanjung Gaza, tak rasa keamanan yang kita rasa sekarang. berita hari ni je dah siarkan almost 200++ yang dah terkorban. sambutan tahun baru mereka. bagaimana dengan keluarga mangsa yang terkorban. tahun baru mereka disambut dengan kematian. tahun baru mereka disambut dengan letupan bom. 

tahun baru di malaysia disambut seperti biasa. seperti tahun-tahun sebelumnya. bacaan doa di masjid, program menarik di astro oasis. yang lain tahun ni cuma tahun baru disusuli dengan pengkebumian YdPertua N.9. Itu sahaja, yang lain semuanya sama. macam biasa.

2 hari lagi tahun baru juga. pastinya pukul 12 tgh mlm ada pertunjukan bunga api, konsert besar-besaran di pusat bandar dan bandar-bandar kecil. di daerah kecil seperti mersing ni pun ada sambutan, dengan pesta di pantai, bunga api, dan pastinya mat-mat rempit akan memekakkan telinga orang yang nak tidur dengan perarakan rasmi mereka setiap kali ada perayaan. 

sambutan tahun baru yang itu lebih meriah. orang ramai sibuk berazam baru dan macam-macam impian yang nak dikecapi tahun 2009 nanti. program-program di tv pun banyak perubahan, ditambah dengan program yg lebih menarik dan lebih popular. 

kalau nak dibandingkan kita di sini, dengan saudara kita di sana, kita jauh lebih beruntung, kerana negara kita tak diserang secara fizikal. tapi, ramai anak-anak muda dan orang tua juga di malaysia ni yang tak tahu pun apa yang berlaku di palestin sekarang. setiap saat ada korban terbaru. setiap saat ada orang yang mati. setiap saat ada je ahli keluarga yang meraung sebab anak mereka, ibubapa mereka dah pergi buat selamanya. 

di sini, satu saat berlalu begitu sahaja. satu saat dihabiskan dengan duduk di atas kerusi tanpa melakukan apa-apa. sedangkan satu saat itu boleh dimanfaatkan.

masa yang berlalu tak akan kembali. tak ada time machine yang boleh bawa kita ke masa lepas. tahun 1429 H dah berlalu, dan tahun 2008 bakal pergi jua. sepanjang tahun, fikirkanlah, apa yang telah kita sumbangkan kepada Islam. apa yang telah kita lakukan selama setahun, adakah memberi manfaat kepada diri sendiri dan orang lain. tahun yang baru perlu lebih baik daripada tahun yang berlalu. hari ini, 1 muharram, marilah kita jadikan 1 muharram ini sebagai 1 titik permulaan.

untuk kita berhijrah.

"hijrah itu perjuangan, hijrah itu pengorbanan..." ~dah lama tak dengar lagu tu...

No comments: