Monday, December 15, 2008

there's more

i was watching jelita, an indonesian sinetron on tv3 this afternoon (aired on weekdays, 3.30 - 4.30 pm. usually i dont watch this kind of stories because i consider it to be too melodramatic plus these kind of indonesian dramas usually will go on to hundreds of episodes. i can't stand it. anyway, the message i got was big. it got me thinking for a while. let me tell you the storyline first.

there's this girl, jelita (played by agnes monika). she is a poor girl, with 2 sisters and a brother who always gets on her nerve, because he just plays around without giving a thought on their very sick motther. jelita works at the market and save the money she got for her mother's medication. but one day, she impersonated a rich girl and attend a ball at this rich guy's house ( i think his name is bayu, if i'm not mistaken). bayu thought that she is rich too, but then he was wrong. she left the ball hurriedly and left one of her shoes. (duhh, cinderella like story again...uwekkk).

days after that, bayu met jelita again at the market where she worked, and thought that she was just jalan-jalan. hahaha. he asked her to join him for lunch at a very nice restaurant.

but, halfway eating, bayu said that he's done. he doesnt want to eat anymore, because he was full. and jelita said, "kamu tau tak bagi orang miskin, makan sekali sehari sama nasi dan tempe itu udah cukup bagus bagi mereka? kamu dapat makan begini bagus, terus, kamu bau bazir? ayuh, cepat habisin makanan mu."

lebih kurang macam tu la ayat dia.

"bagi orang miskin, makan sekali udah cukup bagi nampung hidupnya. bagi orang kaya seperti kamu, nggak akan paham, mereka berkorban demi cari makan demi keluarga mereka. kamu hanya tahu, kamu dapat makan, dan bila kamu nggak mau, kamu buang saja. aduh, usah bazirin, kamu patut bersyukur"

then, they went out of the restaurant and they met a beggar. jelita gave the beggar some money (from the one bayu gave her). bayu scolded her, saying she shouldnt waste her money on the beggars.

"kamu tau tak, orang miskin seperti mereka, nggak ada duit utk beli makanan untuk anak-anak mereka? kamu orang kaya, kamu nggak faham kesusahan mereka. aku cuma bg 5 ribu rupiah. aku tanya sama kamu, apa makna 5 ribu rupiah bg orang kaya seperti kamu?"

"5 ribu rupiah boleh buat beli sedikit petrol untuk keretaku."

"bagi kamu, wang sebanyak itu bisa beli petrol kamu, tapi bagi orang miskin, 5 ribu rupiah itu adalah segalanya. mereka bisa guna wang sebanyak itu untuk tampung hidup mereka."

the guy fell into complete silence. and the girl left him.

agnes was right, did she?

bila kita dah ada semuanya, kita jarang menyatakan kesyukuran. bila kita dah ada kesemuanya, kita lupa orang yang di bawah, yang lebih menderita daripada kita.
bagi orang-orang begini, ada yang rasa merekalah yang paling susah, kerana mereka lupa ada lagi yang jauh lebih susah daripada mereka. bagi yang dah senang, mereka pun lupa ada orang yang susah, sebab tu mereka tak nak bagi sikit apa yang mereka ada. lebihan-lebihan harta itu. mereka lebih suka membelanjakan untuk kereta mahal, rumah besar, barangan branded, dan sebagainya. sedangkan mereka tak perlukan semua itu.

bagi orang yang kurang mampu, cukuplah sekadar ada teratak buruk tempat berlindung panas dan hujan, cukuplah ada sebiji basikal usang untuk bergerak ke tempat yang agak jauh, tak perlu kereta BMW X6. kita, kalau dah ada toyota avanza, masih lagi pinginkan BMW X5 atau X6. sedangkan, avanza dah cukup nak bawak keluarga mereka ke sana ke mari. ada di luar sana yang sanggup berjalan kaki 10 km semata-mata nak pergi ke sekolah pun.

sedarkah kita?

mungkin tak. kalau bukak tv tengok E! memanglah tak sedar. kalau baca paper segmen Sukan semata mata memanglah tak nampak. kalau pengemis datang buat dek je, memang lah tak sedar. tak ada sikit pun rasa kesian, nak hulurkan walau seposen, malah mencemuh lagi ada lah. kita selalu fikir, mungkin pengemis-pengemis ni tipu aja, tapi, pernahkah kita terfikir, lebih baik kalau memberi walaupun sedikit tanpa soal. sedangkan tangan di atas itu lebih baik daripada yang di bawah.

sebab tu lah kena bayar zakat, supaya kita ingat ada lagi yang susah.

dan zakat bukan sekadar zakat fitrah je.

4 comments:

badang said...

hahahaha....
ko nie cam perli abg ko jek...
avanza n bmw????
wuts dat...
(ak hanye meneke jek)

NaMa SaYa ErNi!!! said...

mane ade la arep, ak bukan nak perli sape2...saje je bg contoh....tu je kete yg ak familiar...so ak bg la contoh yg tuh..hahaha

itana said...

tengok E!
huhu,trase bangat sih =p
nway, nice post =)

Anonymous said...

stuju2..
brpa byk nikmat Allah dh beri pada kita, kita sdiri tk sedar..seronok menikmatinya..smua tu sbnrnya ujian Allah jgk. bla rsa ssh sikit, rsa mcm kitalah org plg mlg dlm dunia, smpai kita lupa hya krana ujian sdikit tu, hbs smua nikmat Allah yg lain dilupakan..huhu..muhasabah diri..
-ain bilik sblh ;p-