Friday, December 26, 2008

urm, sedapnye....


EE sangat membosankan, jadi saya nak berehat seketika. disebabkan tiada benda menarik, jadi saya ingin berkongsi resepi. nama nya mi ntah pape. (actually saya tak ingat nama dia).

rupanya mungkin tak berapa menarik, sebab saya masak untuk diri sendiri masa tu, jadi tak perlulah nak letak dalam mangkuk fancy ke ape, makan dalam periuk sudahla kan...

pertama sekali, goreng bihun/su-un dalam minyak panas sampai dia kembang..hati-hati, nanti akan ada bunyi letup-letup, mungkin minyak akan terpercik terkena tangan, tapi takpe, sikit je...

lepas dah angkat mi tu, letak kat dalam pinggan. sekarang, ambil periuk, masukkan 1/3 air, panaskan sampai mendidih. sementara itu, potong beberapa ulas bawang merah dan bawang putih halus-halus, dan potonglah sayur ke, jenis sayur  terpulang. lebih sedap kalau ada baby corn, lobak, sawi, broccoli, atau cauliflower. pastu, potonglah perencah yang nak dimasukkan. tak kira lah sotong ke, udang ke, ayam ke....yang pastinya lebih banyak bahan, lebih sedap. tapi jangan masukkan ikan, tak best... 

lepas air dah mendidih, masukkan bahan-bahan tadi, kacau.....dan setelah bahan-bahan tadi masak, masukkan secubit garam, aji no moto ke, dan sedikit black pepper. kalau ada kiub ayam maggi pun boleh, tapi saya tak masukkannya, sebab macam tak best je. nanti jadi macam sup ayam pulak. hahaha. kacau lagi. kalau nak kuah tu pekat sikit, masukkan tepung jagung. oleh sebab kat rumah saya takde tepung jagung, jadi kuah tu cair sikit. 

bila dah masak semuanya, tuangkan kuah tadi dalam mangkuk yang berisi mi yang telah digoreng tadi. kalau nak lagi sedap, mi/su-un tadi boleh dicelup dalam telur dulu dan goreng. tapi rasanya nama mi tu dah lain. tak kisahlah apa nama mi tu, janji sedap..

nyum-nyum..

bolehlah cuba sendiri ya...

3 comments:

~aozora~ said...

erni!! sy kagum! xifu~ hehe
xboleh letak ikan ek..hmm..ikan bilis? mcm sedap je kalo letak ikan bilis..yg da goreng..crunchy..mcm penambah perasa...ha! ckp ttg perasa..xeloklah bubuh ajinamoto..x baik utk kesihatan..huhu..jgn slalu amalkan..hehe..
sy akan cube 1 hr nnt..hopefully =D

teh bunga chrysanthemum said...

huhu..bole juga kot ikan bilis..kalau suka...saya tak berapa suka...huhu, ajinomoto letak sikit je xpe..heheh..dah bese la makan yang ajinomoto nyer..haha..takpe, saya akan cuba kurangkan..

adlan wafi said...

menariknyer ade resipi! letak resipi lain pulak...huhu