Monday, February 9, 2009

aku harapan mereka


aku tahu hanya aku harapan mereka. 
aku tahu hanya aku yang mampu membantu mereka. 
aku tahu hanya aku yang mampu mengubah hidup mereka. 

tapi, sejauh mana aku berusaha ke arah itu. 
sejauh mana aku berusaha untuk mengubah diriku sendiri.
sejauh mana aku mampu membantu mereka?

siapakah yang mampu menjawab persoalan ini?
siapa?

aku?
dia?
mereka?

tiada siapa.

aku hanya keseorangan.
dalam perjuangan ini.
di sana, aku keseorangan. 
walaupun di sini kami beriringan ke kiri dan ke kanan. 

aku memohon pertolongan.
tapi, jauh di sudut hatiku, aku tahu. 
aku tahu aku sentiasa mendapat perlindungan. 
perlindungan yang paling ultimate.

ini bukanlah sajak nukilanku, 
bukan juga syair, 
cuma bisikan hati, 
hati seorang hamba yang hina dan lemah.

hujan sedang turun dengan lebatnya.
hujan yang penuh rahmah dan barakah.
aku berdoa kepadaMu, 
supaya aku, 
terus TEGUH TEGAR TSABAT, 
di jalanMu ya Allah. 

JALAN YANG LURUS.


No comments: