Monday, June 15, 2009

mati

satu petang yang damai, hujan turun dengan lebatnya, dengan kilat sabung-menyabung. tiba-tiba:

"kak uda, mak dah nak mati ni."

huh?

aku yang tengah menghadap laptop tiba-tiba mengangkat muka, dengan terkejutnya.

"malam tadi mimpi, arwah nenek datang ajak pergi rumah dia, lepas tu arwah nenek lagi satu pun datang, bawak kain putih banyak sangat. lepas ambik kain tu, mak terjaga."

senyap.

huh? aku nak cakap apa? nak respon pun tak tahu macam mana. nak cakap, "ish, jangan la pikir macam tu." rasa macam tak betul pulak. memang semua orang akan mati pun. tak boleh disangkal. apa yang boleh aku buat pun? mati tu urusan Dia.

lepas tu, banyak yang aku fikirkan. memang betul, semua orang akan mati. cuma tak tahu bila.

orang yang paling bijak, ialah orang yang mengingati mati.

3 comments:

ain bilik sblh :P said...

huhu, bende plg dekat ialah mati..
bende paling jauh dr kite ialah masa lalu

Anonymous said...

love your parents..
berkhidmat sementara mereka masih ada..
huu..
kinda, shocking kot utk aku kalo tetiba dicakap camtu..
kem salam sama parents eh? heh..

orang paling bijak ialah orang ingat mati..
kalo kita pusing,
leh x kita kata orang yang dicakapkan pasal mati tapi tak amik kisah, is the stupid one?

teh bunga chrysanthemum said...

huh...time kasih encik zarith...insyaAllah ak akan kem salam sama parents.
hurm, ak rase boleh ko cakap org cm tu stupid..kinda logic...
harap2 kte x tergolong dalam golongan the stupid ones tu...