Thursday, October 29, 2009

ujian adalah tarbiyah dari Allah

teringat lagu feveret shida satu masa dulu yg liriknye berbunyi:

ujian adalah tarbiyah dari Allah
apakah kita akan sabar ataupun sebaliknya

bila kita keseorangan, itu pun ujian. sama ada bila kita rasa kosong dan keseorangan itu kita akan lebih dekat denganNya ataupun drift away, makin jauh, makin jauh, tenggelam dalam kesepian.

bila kita belajar, dan tiba-tiba rasa susah, itu pun ujian, sama ada kita sabar, terus berusaha, atau kecundang dan putus asa di pertengahan jalan.

bila kita banyak sangat kerja, itu pun ujian. masa sempit itu ujian, masa senang itu pun ujian, sama ada kita boleh tak isi masa kita dengan benda bermanfaat.

cabaran hidup di Malaysia dan Manchester sangatlah lain. cabaran sebagai seorang pelajar IB dan Medical Student, sangat berbeza.

Bukan semua benda kat dunia ni senang. kalau semuanya senang, tak perlulah kita berusaha kalau macam tu.

kalau semuanya bahagia, tak balance lah dunia ni. kalau semua orang sedih, siapa yang nak menggembirakan mereka.

kita tak pernah keseorangan dalam dunia ni, kita tak perlu menangis seorang diri, kita tak perlu kecewa seorang diri, kita tak perlu stress seorang diri. Allah sentiasa berada bersama kita, Dia sentiasa bersama orang-orang yang sentiasa mengingatiNya, waktu pagi dan petang, malam dan siang.

bila kita dah ada Dia, semua benda kita boleh buat. dan hati akan sentiasa tenang bila dipenuhi dengan al-Quran. hati itu tak akan tenang dengan benda2 keduniaan.

berehat hanya di syurga, InsyaAllah.

tak perlu berehat sekarang, biarlah berpenat lelah di sini. samalah macam orang yang kerja berpenat lelah bertahun2 kumpul duit, untuk bercuti di tempat idaman, dan berehat sepuasnya. berehat di dunia tidak ada bandingannya dengan di sana nanti.

mari terus berusaha!

5 comments:

Anonymous said...

salam alaik
haa betul2..
kerja kuat erni!!!
Allah akn sentiasa bersama kita..!!!
xpe rehat kat akhirat.
insya Allah di syurga..
ku doakan ko..amiin

May He loves u more than i do..
miss u so much..hahaha

Mimy said...

erni ;)

teruskan usaha!

insyaAllah ko buleh buat sume ini

kalo stress2 buleh mai umah kitorg ni

blaja besame2 ;)

petite girl said...

GO GIRLLLL!YOU CAN DO IT~

you give me goosebumps about medic
~~wuu~sounds scary!

lin said...

視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,色情

宮保雞丁Alex said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社