Thursday, January 7, 2010

because of you

kadang2 tertanya, kenapa nak jadi doktor? jawapan cliche, nak tolong orang, nak berbakti kepada masyarakat, dulu saya ada nampak kawan saya accident, die cedera tapi saya tak boleh nak tolong apa2, dulu nenek saya sakit alzheimer, saya nak jadi doktor dan cari cure penyakit tu, saya nak jadi doktor sebab doktor orang yang respectable dan dipercayai, almost noble dalam masyarakat, bla bla bla.

kenapa nak datang uk? owh, the university of manchester ranked 3rd only behind oxford and cambridge in research. owh, kena pergi uni yang berprestij. nak pergi yang lebih berprestij mara x hantar pulak, lagipun bukan senang nak pass interview. manchester pun ok lah. uk kan up sikit daripada malaysia, dapat menimba pengalaman baru, di negara yang baru, bla bla bla.

biasanya kita selalu dengar, biasanya pasangan yang bercinta la, oh, saya buat semua ni sebab awak, saya sanggup redah snow tebal 15 cm demi cinta kita. saya sanggup bungee jump sebab awak. buwek. saya nak berjaya sebab mak saya dah banyak berkorban untuk saya. saya nak balas jasa keluarga saya, guru saya, kucing saya, arnab saya, dan sebagainya.

kadang2, saya terfikir. kenapa nak jadi doktor sebenarnya, kenapa nak datang sini sebenarnya. mungkinkah lebih baik ambik course lain sahaja. kadang2 terfikir, cool nye tgk orang2 yang ambik course literature la, music la, film studies, journalism, kenapa la aku stuck ambik course medic yang tak exciting dan tak adventorous ni. kelas dull aje. belajar pasal badan manusia. communication. ape lah sangat. pergi jumpa hospital. nanti bila dah jadi doktor, kena jumpa pesakit setiap hari, bila memikirkan pasal tu, jadi cuak. merasakan jadi doktor tu sebagai kerja yang menakutkan. kenapa? sebab responsibility nye yang banyak ke? atau bidang kerja yang memberi impak kepada hidup orang lain? boleh tak kalau nak rewind semula, tukar course. tak nak ambik medic. boleh tak? sepanjang hidup tak pernah ada cita2 nak jadi doktor, jumpa doktor pun tak suka, tak nampak the thrill. seolah2 hidup ni cuma untuk mencari thrill.

tapi.

kalau end post di sini mesti akan ada orang comment. "inilah yang terbaik."

memang betul. tapi, kadang2 mulut kata begitu, hati kata lain. senang sungguh hati itu nak berbolak-balik, senang sungguh syaitan nak masukkan jarum dalam hati yang bergolak.

ya, memang ini yang terbaik, tak semestinya kalau saya ambik course lain saya lagi gembira. tak semstinya kalau saya belajar kat malaysia ke, alaska ke, hatta antartika sekalipun, saya akan berjaya kalau itu bukan yang terbaik. semua benda ada sebab. sebab Allah dah tentukan. terpulang kepada kita nak percaya atau tak., nak ambil pengajaran atau tak, nak bersyukur atau tak. dan amatlah beruntung orang2 yang bersyukur. dan mengambil pengajaran.

kita hidup bukan untuk mencari thrill. kita belajar bukan untuk mengimpress sesiapa. kita redah lautan bukan kerana cintakan seorang manusia kerdil lemah dan hina. kita pergi berjalan bukan sebab best. kita pergi bukan sebab nak jumpa kawan semata2, tangkap gambar, post kat facebook sahaja, bukan untuk tayangan dan untuk kebanggaan semata, bukan untuk pengalaman saja, bukan untuk belajar sahaja.

kalau difikirkan, hidup ini bukan free. kena bayar. apa yang paling precious? nyawa? tu bukan milik kita beb. Dia punya. perasaan kasih sayang? siapa yang bagi rasa tu?

Jadi, kita hidup bukan untuk bersuka ria. kita kasihi seseorang tu bukan semata-mata sebab cinta kat dia.

sebab tu lah dalam hadis 40, hadis yang pertama tu :
" Sesungguhnya diterimanya amal perbuatan itu bergantung pada niatnya, dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang diniatkannya."

4 comments:

aisyah ismail ♥ said...
This comment has been removed by the author.
aisyah ismail ♥ said...

gile terbaek. erni semakin matang, berisi >> merujuk kepada isi post..

hihi.. yup.. moga kte slalu betulkan niat kite.. only for the sake of HIM sbb pe lg yg kte nk dlm hdup ini melainkan redhaNYA.. :)

take care erni..

dan oh ea hitchike ke backpacking ke. lillahi ta'ala ep :)

teh bunga chrysanthemum said...

ye aisyah. thanks for reminding.

Anonymous said...

'Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya'.

Mungkin kita nampak orang lain lebih beruntung darp kita, tetapi pada hakikatnya banyak lg kelebihan lain pada kita yg kita tak perasan. Life would be miserable if we try to compare what we have with others. Kehidupan akan lebih bahagia jika kita beryukur dengan apa yg kita ada.

(saje nak bg pendapat)