Saturday, February 20, 2010

depression

dulu saya sangat rajin. orang pertama dalam kelas yang siapkan homework maths. orang yang rajin baca buku. orang yang rajin buat nota. orang yang rajin belajar. macam2 jenis rajin lah.

dulu saya sangat suka cakap, bolehlah dikatakan peramah. tapi makin lama makin pendiam. makin lama makin introvert. makin lama makin malas nak bersosial. makin lama makin sukar untuk mengkespresi diri.

dulu saya sangat positif. sume perkara yang berlaku bolehlah ditangani dengan bijak dan positif. hidup ini begitu gembira sampaikan orang lain punya masalah pun saya dengan hepinya boleh tolong selesaikan. dulu orang2 yang kurang gembira akan datang meminta nasihat daripada saya, kerana saya rasa saya agak pandailah memberi kaunseling kepada orang2 yang memerlukan. dan kalau orang tanya apa strength saya, saya akan katakan saya sentiasa berfikiran positif dan mempunyai motivasi diri yang tinggi.

tapi,

sekarang mana perginya kerajinan, mana hilangnya keceriaan, mana hilangnya pemikiran positif yang biasanya bertapak dalam minda saya ni? kemana perginya wisdom untuk menyelesaikan masalah? kemana perginya interest terhadap benda2 lain, concentration, fokus. semuanya dah hilang. tertinggal kat kmb ke? hurm, mungkin tak. jangan nak salahkan kmb. orang lain ok je.

saya tak pernah rasa macamana itu stress, sebab saya percaya kita tak perlu stress, asalkan kita berfikiran positif dan merancang masa dan kehidupan seharian dengan bijaksana. sampailah satu masa, saya terpaksa menguruskan beberapa perkara dalam masa yang sama, sampaikan dah tak larat dah nak buat kerja, sampai dah tak larat nak berfikir, sampaikan dah tak larat. tak larat.

oh, macam ni ke stress? tak suka. tak mahu rasa stress lagi.

lepas habis IB, mulalah kehidupan sebagai medical student. oh, bukan mudah. there is no easy way. there is no slacking, there is A LOT to learn. more stressful dengan PBL yang ntah ape2. bagus, in a way, tapi silap langkah sikit dan tertinggal walau seinci ke belakang, amat sukar untuk cepatkan balik pace. sampaikan orang lain dah tinggalkan jauh, kita masih terhegeh2 dan tersemput2 mengejar, dan hilang motivasi sama sekali utk terus mengejar. sampai satu masa kita akan rasa penat mengejar. dan tak mahu lagi bergerak langsung. saya rasa itulah yang berlaku pada saya.

masa semester satu, banyak kali jugak ponteng lecture, padahal lecture tu cuma 5 jam je seminggu. pbl beberapa kali tak pergi. sebab demam dan macam2 lagi. kadang2 rasa tak sihat sikit je, tapi sebab tak berdaya lagi mengangkat kaki kerana frustration melampau semasa pbl dan kelas anatomy menyebabkan bertambah tidak semangat nak belajar. sampai satu masa, terfikir, mungkin medicine bukan course yang sesuai utk saya. mungkin takde keinginan langsung pun nak belajar medic. mungkin boleh pack barang balik malaysia dan belajar kat universiti yang ada kat malaysia, ambik course lain. mungkin saya dah pilih course yang salah. bila fikirkan, kalau lepas medical school, akan jadi doktor, rasa takut. dan cuak. takut dan cuak adalah sama. makin mengurangkan keinginan untuk belajar.

ah, erni, cepat betul nak mengalah. kalaulah dulu Rasulullah berputus asa sampaikan dakwah, takkan sampai Islam kat kau sekarang.

betul juga. kenapa nak rasa putus asa, sedangkan perjuangan baru bermula. baru semester satu. baru start aje, dah nak quit. erni bukan quitter. erni lebih tabah daripada tu.

macam2 rasa, rasa sedih, rasa hopeless, lonely, rasa macam diri ini adalah failure, rasa macam2 yang negative. nak cakap ngan seseorang, tapi xde orang. and i'm not used to feeling weak. semua orang tak percaya kalau kata tengah sedih, atau depressed. erni kan ceria selalu. nak keluarkan air mata pun dah penat. penat untuk menangis. penat rasa sedih. penat. penat.

hari ni result exam keluar. dapat low pass aje. honestly dah bersedia untuk fail dan resit. alhamdulillah pass jugak. walaupun cukup2 makan. tak sedih sebab low pass aje, walaupun orang2 lain dapat lagi tinggi. x kisah la. we get what we deserve. dah bersyukur sangat2 sebab pass aje. tapi bila family kata, sedih bila tahu low pass aje, sikit lg nak fail, tbe2 sedih. yela, mungkin diorang tak pernah kecewa dengan result exam. mungkin dorang tak tahu walaupun dapat honours sekalipun, that doesn't mean you're a better doctor than those yang dapat just satisfactory. result exam cuma menentukan you know more than somebody else. only a portion of it which counts on you being a better doctor than the rest. bertambah depressed dan sedih bila fikirkan.

hari ni pergi jumpa doktor. dia diagnose masalah ni as depression. quite a high score as well. if this continues kena amek antidepressants and undergo psychotherapy. wah, tak sangka seteruk ni. therapy? drugs? masalah besar juga ni. aku sakit rupanya. jiwaku sakit.

mahu merawat jiwa yang sakit. mungkin hubungan dengan Allah dah semakin jauh. sebab tu jiwaku sakit. jiwa yang sakit akan membuatkan fizikal pun sakit. sebab tu asyik sakit2. concentration dan fokus hilang. mungkin boleh tambahkan fokus ketika solat. interest yang hilang, kena cari dan kutip semula.

tapi, tak ada manusia yang faham seorang manusia yang lain. tak ada manusia yang boleh atasi masalah manusia lain. saya boleh bercakap dengan kawan2 terdekat, family, senior tutor, academic advisor, counsellor, gp, dan macam2 orang lagi, tapi cuma boleh tolong saja, tak boleh selesaikan masalah. mereka boleh bagi suggestion, dan dengar masalah, tapi tak boleh selesaikan.

Dia The Almighty je boleh. that's the main thing that i learnt after suffering from depression for 4 months and post traumatic stress disorder for almost a year.

jadi, mahu mengasingkan diri daripada dunia luar buat seketika. facebook dah diactivate, ym dan skype tak mahu bukak dah, cuma nak bukak email uni sekali sekala tgk ape yg penting. dan mungkin phone boleh dihubungi. moga2 bila mengasingkan diri daripada dunia luar ni dapat menjumpai sesuatu.

kawan2, doakan saya x depressed lagi.


8 comments:

itana said...

erni~! keep holding on erni :)
erni yg tabah ^^

f said...

erni!!

~shida~ said...

huhu...kesian wingmate ku...ERNI,bersabarlah....bertahanlah...ko buleh buat!!!insyaAllah... semoga yg terbaik untuk ko...=)...kata2 motivasi,lagu motivasi,ayat2 quran yg 'memujuk' kita dah tahu..haaa,,meh la kita laksanakan plak..hehe..GO ERNI GO!!!!

syamin said...

kuat erni!!!iA ade sinar muncul slps sume ni berakhir..

aliah zulkifli said...

my prayers are always with u sifu!

Anonymous said...

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side...

Insya Allah you’ll find your way...

teh bunga chrysanthemum said...

wo, xyah la nak post lirik lagu kat sini.

izzidublin said...

erni.ayat feveret aku.
"mereka boleh bagi suggestion, dan dengar masalah, tapi tak boleh selesaikan.

Dia The Almighty je boleh."