Thursday, March 18, 2010

Demi Masa

jantung kita berdenyut sebab Allah punya kuasa. dan setiap denyutan jantung kita hanya untuk Allah. Hidup ini hanya untuk Allah. Sama lah dengan makan, minum, berjalan, berlari, belajar, semuanya kerana Allah. Barulah jadi ibadah. Bukankah kita hidup hanya untuk beribadah?

dan kalau kita kata kita hidup hanya untuk Allah, kita sepatutnya tak ada masa lapang untuk diri kita sendiri. Hamba tak ada masa untuk melayan kehendaknya sendiri. Hamba tak ada masa untuk bersenang lenang sebab hamba hanya hidup untuk memenuhi kehendak tuannya. Bukankah kita hamba?

Masa lapang sepatutnya tak ada dalam kamus seorang daie. Kenapa? Sebab masa yang ada untuk buat kerja dakwah pun tak cukup. Tapi, nanti penatlah. Asyik kerja je. Sedangkan orang yang bekerja pun ada cuti. Takpe. Kita berehat kat syurga nanti. Tak perlu rehat kat sini. Hidup ni sekejap je, hidup ni persinggahan aje. Hidup di dunia ni semata-mata nak kumpul bekalan untuk akhirat. Akhirat tu selama-lamanya. Wah, kita pun tak dapat bayangkan selama-lamanya tu macamana. Tak ada masa pun untuk kita rehat sebenarnya. Banyak lagi kerja kena buat. Ramai lagi orang kat luar sana yang tak sampai pun lagi Islam pada mereka. Ramai lagi yang tak tahu siapa tuhan mereka. Ramai lagi yang tak paham untuk apa mereka hidup. Jadi, boleh ke kita kata yang kita nak bersenang lenang. Sekejap aje, sekejap aje. Allah dah bagi peluang untuk kita berehat. Solat kan untuk kita berehat daripada dunia kejap dan recharge balik tenaga dan minda kita.

Tak ada masa untuk kita berehat bukak Youtube, tengok muzik video terbaru artis ni la artis tu la, tak ada masa untuk bukak Facebook lama2 sia2, tak ada masa nak catch up episod drama terbaru, tak ada masa untuk perkara2 jahiliyyah. Kerana perkara2 ini akan melambatkan kita.

Bila fikirkan, umur saya dah 20 tahun. Apa je yang saya dah buat selama 20 tahun ni? Apa je sumbangan yang ada untuk agama. Apa je yang saya dah buat untuk menegakkan islam. Apa je.

Manusia itu sentiasa dalam kerugian.

Nak ke kita termasuk dalam orang yang rugi.

Orang yang rugi, tempat mana yang sesuai untuk mereka?

Orang yang hidupnya semata-mata untuk Allah, mana pengakhiran mereka?

Mana kita nak?

6 comments:

'aisyah ismail said...

subhanallah. a very great reminder early in the morning.

jazakillah erni.

doakanlah allah bagi kekuatan untuk diri ini terus thabat (T_T)

khadijah rusli said...

salam erni
wah..sgt best la post terbaru!!
thumbs up!!
insya Allah ku pun baru je tersedak dgn surah isra' 1-20

Azrin said...

erni.. welcome back.. hehe..
erm.. xnak jdi hamba yg rugi.. nauzubillah.. jzkk for this reminder.. (^^)

izzidublin said...

Erni.terketuk sat.lama org x ingatkan pasal masa!

jom kerja!

lin said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,ut聊天室,情色遊戲,情色a片,情色網

宮保雞丁Alex said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社