Thursday, March 18, 2010

Demi Masa

jantung kita berdenyut sebab Allah punya kuasa. dan setiap denyutan jantung kita hanya untuk Allah. Hidup ini hanya untuk Allah. Sama lah dengan makan, minum, berjalan, berlari, belajar, semuanya kerana Allah. Barulah jadi ibadah. Bukankah kita hidup hanya untuk beribadah?

dan kalau kita kata kita hidup hanya untuk Allah, kita sepatutnya tak ada masa lapang untuk diri kita sendiri. Hamba tak ada masa untuk melayan kehendaknya sendiri. Hamba tak ada masa untuk bersenang lenang sebab hamba hanya hidup untuk memenuhi kehendak tuannya. Bukankah kita hamba?

Masa lapang sepatutnya tak ada dalam kamus seorang daie. Kenapa? Sebab masa yang ada untuk buat kerja dakwah pun tak cukup. Tapi, nanti penatlah. Asyik kerja je. Sedangkan orang yang bekerja pun ada cuti. Takpe. Kita berehat kat syurga nanti. Tak perlu rehat kat sini. Hidup ni sekejap je, hidup ni persinggahan aje. Hidup di dunia ni semata-mata nak kumpul bekalan untuk akhirat. Akhirat tu selama-lamanya. Wah, kita pun tak dapat bayangkan selama-lamanya tu macamana. Tak ada masa pun untuk kita rehat sebenarnya. Banyak lagi kerja kena buat. Ramai lagi orang kat luar sana yang tak sampai pun lagi Islam pada mereka. Ramai lagi yang tak tahu siapa tuhan mereka. Ramai lagi yang tak paham untuk apa mereka hidup. Jadi, boleh ke kita kata yang kita nak bersenang lenang. Sekejap aje, sekejap aje. Allah dah bagi peluang untuk kita berehat. Solat kan untuk kita berehat daripada dunia kejap dan recharge balik tenaga dan minda kita.

Tak ada masa untuk kita berehat bukak Youtube, tengok muzik video terbaru artis ni la artis tu la, tak ada masa untuk bukak Facebook lama2 sia2, tak ada masa nak catch up episod drama terbaru, tak ada masa untuk perkara2 jahiliyyah. Kerana perkara2 ini akan melambatkan kita.

Bila fikirkan, umur saya dah 20 tahun. Apa je yang saya dah buat selama 20 tahun ni? Apa je sumbangan yang ada untuk agama. Apa je yang saya dah buat untuk menegakkan islam. Apa je.

Manusia itu sentiasa dalam kerugian.

Nak ke kita termasuk dalam orang yang rugi.

Orang yang rugi, tempat mana yang sesuai untuk mereka?

Orang yang hidupnya semata-mata untuk Allah, mana pengakhiran mereka?

Mana kita nak?

4 comments:

aisyah ismail ♥ said...

subhanallah. a very great reminder early in the morning.

jazakillah erni.

doakanlah allah bagi kekuatan untuk diri ini terus thabat (T_T)

sahabiat said...

salam erni
wah..sgt best la post terbaru!!
thumbs up!!
insya Allah ku pun baru je tersedak dgn surah isra' 1-20

ferriangel said...

erni.. welcome back.. hehe..
erm.. xnak jdi hamba yg rugi.. nauzubillah.. jzkk for this reminder.. (^^)

izzidublin said...

Erni.terketuk sat.lama org x ingatkan pasal masa!

jom kerja!