Saturday, April 24, 2010

apa yang saya dah buat

sedar tak sedar, dah berapa bulan dah berada di manchester ni.
dah nak habis satu tahun pengajian.
dah nak exam semester ni.
dah nak balik malaysia. (oops, dua bulan lagi.)

tapi,

apa je yang saya dah buat kat sini?

belajar? belajar takde la banyak sangat. semester 1 punya test dah membuktikan yang saya belajar sangatlah sedikit berbanding orang lain.

menulis blog? post tahun ni tak sebanyak post tahun lepas. dah la asyik berhenti berblog sahaja.

dakwah? yang ni lagilah sedikit. apa je yang saya dah buat berbanding dengan orang lain. orang lain macam2 yang dah dibuat, macam2 program dia pergi. macam2 yang dia organise. macam2 orang dia dakwahi. macam2 benda dia buat. tapi saya, masih lagi di sini. dengan ilmu yang tak seberapa ni, dengan ilmu yang kebanyakannya tak jadi amal pun.

jadi apa yang saya dah buat?

saya pun tak tahu, dan walau apa pun yang saya dah buat, masa tu tak mungkin datang balik. tak mungkin saya boleh rewind balik dan isi masa tu dengan benda2 ni.

honestly, saya kecewa dengan diri sendiri.

tapi, apa yang saya belajar daripada ni, tak guna kita compare diri kita dengan orang lain dan berharap sangat dengan orang lain. last2, kita yang akan kecewa. jangan harap orang akan datang, ajak kita ke situ, ajak kita ke sini, mari buat itu, mari buat ini. sebab mudah saja kita boleh dilupakan. yang pastinya, in the end, kita akan keseorangan juga. orang yang ada Allah sebagai peneman, insyaAllah dia akan dapat mengharungi apa saja, walaupun sorang2. orang yang jadikan syaitan dan hawa nafsu sebagai peneman, dia akan lebih hampir kepada kegagalan, miserable, dan berbagai masalah emosi yang lain.

bukan senang nak melawan syaitan, dan bukan senang nak melawan diri sendiri. kita akan sentiasa bertarung dengan diri sendiri. tapi, orang yang sentiasa berdamping dengan Allah, orang yang selalu ada Allah dalam hatinya, orang tu tak akan kisah pun apa pun yang berlaku, sebab dia akan yakin dengan pertolongan Allah. walau apapun kesalahan yang dia lakukan dulu, dia akan minta keampunan dengan segera. sebab orang yang dah hampir lemas dengan dosanya sendiri, lebih2 lagi bila dia keseorangan, dia akan hanyut dalam dosa itu, dan siapa tahu, mungkin kesudahannya pula akan begitu. nauzubillah.

kadang2 ada situasi, yang kita tak perlukan orang lain, cukuplah hanya Allah dalam hati.

dan harap2 kita tak termasuk dalam golongan ini:

" Belum tibakah waktunya bagi orang2 yang beriman, untuk secara khusyuk mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka (berlaku ) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik. "

(al-hadid, 57: 16)
bacalah maksud seluruh surah al-hadid ni dan hayati. moga terkesan di hati. supaya kita tak lalai lagi.

Dan, Allah kata, orang2 beriman tak perlu rasa lemah, dan tak perlu rasa sedih.

sekadar renungan di pagi hari.


3 comments:

mimyliana said...

go go go erni~!

gembira di manchester td :) jom same2 kuatkan each other ok?

:) said...

:)

kadang22 kte perlu tanya gak pada diri. apa yg kita x buat lagi? and we move on from that point.

insyaallah. moga allah mudah an.

take care erni.

bila nk dtg cardiff lg? hihi ^_^

slamat study lillah!

NaMa SaYa ErNi!!! said...

kalau nk cakap pasal benda yg aku x buat lg...lg la banyak. 5 posts pun x habis.

bila nak datang manchester lagi miss smiley?