Friday, July 16, 2010

fenomena cuti summer

kebelakangan ni ramai rakan2 saya yang bagitahu saya mereka busy. busy dengan JOM, busy dengan predeparture yang lain, busy dengan jaga family, busy dengan kenduri, busy dengan aktiviti ziarah, dan busy dengan kemalasan jiwa. macam2 orang busy, walaupun cuti summer.

ada orang busy dengan mengorganize macam2 program bermanfaat. macam2 majlis ilmu mereka pergi. ada orang busy membantu keluarga, kemas rumah, basuh baju, mop lantai, jaga adik, hantar adik pergi sekolah, beli barang rumah, masak, lipat kain, sibuk menolong orang lain dan dalam masa yang sama mengumpul pahala. ada orang keluar ke sana, keluar ke sini, dengan harapan dapat menambah iman, menambah ilmu, berjumpa dengan orang ramai untuk merapatkan ukhuwah, sanggup berkorban sampaikan family pun jumpa sekejap saja, sibuk bekerja mengumpul bekalan untuk akhirat jua, dengan harapan family mereka pun dapat sedikit tempias pahala dan rahmah.

ada orang lain pula, busy jumpa kawan, pergi karaoke, lepak mamak, tengok bola, pergi tengok movie, jalan-jalan cari makan, ronda-ronda kota raya. ada orang pun busy berehat di kerusi malas di depan laptop dan tv. ada orang busy makan tido.

in the end, ada orang habiskan summer mereka dengan mengumpul saham akhirat. ada orang habiskan summer mereka seolah-olah selepas mati tiada lagi hidup yang kekal abadi.

tapi, ingatlah kawan2, kadang2 busy macam mana pun kita, yang penting adalah keikhlasan. ada orang terlampau busy sampaikan terlupa yang kita buat semua ni, ilmu yang kita kumpul ni, kerja yang kita buat ni, yang diharapnya menjadi bekalan ke akhirat nanti, akan jadi sia-sia, dan buang masa, kalau niatnya bukan untuk Allah. kalau buat kerja sebab nak bangga, kalau buat kerja sebab nak rasa hebat, kalau buat kerja sebab nak keseronokan, sia-sialah bazir masa. baik dok rumah tido. tu pun bazir masa. sama jela. takyah berpenat lelah buat itu buat ini.

hati-hati dengan hati. hati kawal emosi. hati kawal pemikiran. hati bersih, mudah untuk serlahkan keikhlasan. ikhlas. ikhlas. ikhlas. tu penting.

selamat beramal.

4 comments:

aisyah ismail ♥ said...

erni yg dah lama menyepi..

astaghfirullah, nice one.

sama22 kte jaga n bersihkan hati dengan clorox cuti nihh :)

bila erni nk datang ziarah aisyah kat perak nihhh? hehe

take care dear.

salam'alaik.

loves.

teh bunga chrysanthemum said...

haha. yang komen kat atas tu aisyah ke? x berkesempatan nak merantau sangat la cuti ni...hehe

agakla da lama menyepi, been busy and xde inspiration.

mari2 bersihkan hati.

ffh said...

sis happy holidays and welcome back!<3

ghuraba' said...

Erni!! ayuh bersihkan n ikhlaskan hati utk Allah! jangan malas2, RAJIN TUK ALLAH!! mujahadah yuk!!;P juga jom prepare tuk Ramdhan al Mubarak!