Friday, August 6, 2010

nak mula berubah senang, tapi nak kekal dalam perubahan itu susah

image source: here
hari ini, 7/8/2010, saya dan MIMY nak mulakan hidup baru. banyak sangat benda yang kami kena perbaiki dalam hidup kami yang singkat ini, dan ini merupakan satu step kecil untuk kami mula. bila bersembang dengan mimi tadi, terfikir beberapa perkara. muncul beberapa kekesalan dalam hidup. memang tak guna kita kesal, tapi perlu untuk kita sentiasa muhasabah diri.

macam-macam benda yang kami nak ubah dari diri kami. tapi perubahan pertama yang saya rasa penting bagi saya cuba untuk terus buat ialah, niat. nampak mudah, dan perkara biasa. nak buat sesuatu kena tukar niat. niatkan kerana nak dapatkan rahmat dan keredhaan Allah. ikhlas. kita lakukan sesuatu bukan sebab nak impress manusia, kepuasan diri, etc, tapi kerana Yang Maha Esa. Macam mana tu? Saya rasa semua orang pun tahu macam mana, cuma sama ada buat atau tak, itu persoalan utamanya. Mudah saja niat tu boleh mempengaruhi sama ada amalan kita ni, sia-sia atau sebaliknya.

sekarang ni saya tengah sibuk mengulangkaji pelajaran, untuk peperiksaan 23 hb ni. mudah saja usaha saya ni jadi sia-sia, kalau saya niatkan untuk diri saya sahaja, belajar kerana exam bukan kerana Allah. bila kita niatkan semua kerana Dia, kita akan jadi lebih bersemangat, ya tak? Astaghfirullah. Kena istighfar banyak2, sebab kadang2 kita terlupa kan. manusia memang mudah lupa. tapi, manusia ada hati dan akal, mudah juga sedar kalau diberi peringatan, insyaAllah.

saya dah tak nak malas lagi. sejak habis IB, saya rasa saya dah jadi malas. saya lima tahun lalu, dengan saya sekarang, saya rasa dulu saya sangatlah rajin. rajin baca, rajin belajar, rajin macam2 la, kenapa sekarang malas? kita tak boleh malas. malas tu membantutkan produktiviti, dan memberi peluang kepada syaitan masuk cucuk jarum acupuncture nya.

mungkin dengan keazaman baru saya boleh berubah. sedikit demi sedikit tu takpelah. tahu tak, sebenarnya orang yang mahu berubah secara mendadak, dan mahu segalanya sempurna dalam bayangannya, tanpa mahu berusaha sedikit demi sedikit, merupakan orang yang paling banyak procrastinate.

saya tak mahu hidup dalam dunia bayangan. sedar tak, kadang2 kita ni hidup dalam dunia bayangan? kita membayangkan kejayaan kita, atau kita bayangkan kita buat banyak kerja, atau bayangkan kita kaya, atau bayangkan semua benda2 yg best, kadang2 yang far-fetched, sedangkan kita tak buat apa2. tu namanya berangan. tak bagus berangan ni. boleh merencatkan emosi dan memberi kesan secara psikologi.

disiplin boleh dibentuk dalam diri, asalkan kita ada motivasi yang sangat tinggi dan kita berusaha sedaya upaya tidak akur kepada nafsu kita. sedar tak, kalau kita tunduk kepada nafsu banyak sangat, akan ada kesan kepada produktiviti kerja, dan kebolehan kita mendisiplinkan diri.

apa pun, marilah kita berusaha supaya hari esok lebih baik daripada hari ini. kalau tak, celaka lah kita.

mari berubah dan mari lakukan perubahan.

p/s: saya dah tukar nama blog saya. dah penat bertanya apakah? jadi saya dah tukar nama. nama blog saya, phalaenopsis equestris var leucaspis merupakan nama saintifik bagi sejenis orkid. kalau nak bg hadiah hari jadi kat saya, bolehlah bg bunga ni. hihi.



2 comments:

mimyliana said...

erni awk tuka template!

tu je nak cakap. jom berubah!

phalaenopsis said...

mimi, kenapa saya x le bukak blog awak? dia kata utk invited readers only. sampai ati x invite saya.