Friday, October 10, 2008

Kepulangan

Kepulangan ke kmb setelah 2 minggu cuti berhari raya memang tidak ditunggu-tunggu. Siapa yang tak nak sambung cuti? Namun, hidup perlu diteruskan jua. Belajar mesti diteruskan. Tapi, adakah jika kita berada di kmb, kita akan belajar? Tidak, dan tidak perlu pun (sepanjang masa). Hidup bukan sekadar mengadap buku. Hidup bukan sekadar menyiapkan IA (yang kini mengalami masalah besar—Flash tidak menyeronokkan).

Tapi, itu semua adalah tanggungjawab. Bukan suka-suka sahaja kita di kmb ini. Bukan di sini tempatnya untuk bersuka ria, bergurau senda. Kalau nak ceriakan diri, dan lepaskan tension, ada cara lain. Ada cara yang lebih baik. Carilah cara yang terbaik untuk anda. Bak kata kawanku Kinah, “lain orang, lain caranya”.

Mengapa kita perlu bertungkus lumus di KMB (termasuk institusi pengajian tinggi yang lain juga):

• Tidak membazir duit rakyat—kalau kita membuang masa dengan bermain game, tgk movie, datang lambat ke kelas, chatting semasa cikgu mengajar, etc, setiap saat yang kita bazirkan=sen duit yang dikeluarkan untuk kita.

• Tidak menghancurkan harapan ibu bapa—mak ayah nak tgk semua anaknya berjaya. Bukan sekadar dalam exam, tapi berjaya dalam pelajaran, disiplin, etika, moral, semua benda yang baik.

• Tidak menjadikan kita seorang yang pecah amanah. Belajar itu adalah tanggungjawab. Menjadi anak yang diharapkan ibu bapa itu satu tanggungjawab. menjadi seorang pemegang biasiswa itu satu tanggungjawab. Faham-fahamlah sendiri.

Banyak lg factor lain sebenarnya. Tapi, kita kena faham, belajar itu bukan sekadar menghadap buku dalam bilik, dan menjadi selfish. Ramai orang yang mementingkan diri kadang-kadang, dan menjadikan study dan assignment sbg alas an. Patutkah? Memang kadang-kadang tidak patut. Menyiapkan kerja adalah tanggungjawab, tapi ada tanggungjawab yang lagi besar. Kita kena pandai-pandai lah. Kata IB World School—pandai-pandai belaka. Kalau nak fikir benda simple pun tak pandai, urm... Tepuk tangan, orang kata gila. Tepuk dada, terbatuk pulak nanti. Tanyalah iman kita. Apa yang paling utama..

No comments: