Wednesday, December 10, 2008

lapar atau kebulur?

di saat televisyen menyiarkan berita bahawa lebih kurang 1 billion penduduk dunia berhadapan dengan masalah kebuluran, aku dan familiku sedang sibuk menyuapkan nasi goreng yang ku masak sebentar tadi ke dalam mulut masing-masing walaupun petang tadi baru je membaham pisang goreng, keropok lekor. pagi dan tengahari tadi pulak kami satu famili makan nasi lemak yang ibuku masak.

banyak benar makanan yang kami makan. agaknya kalau semua makanan yang kami makan tadi dihulurkan kepada kanak-kanak kebulur di Afrika mesti boleh bagi makan beratus - ratus orang. 

kadang-kadang kita makan terlalu banyak. kita makan lebih daripada mencukupi. kita makan melebihi keperluan. kita makan dengan gelojoh. kita makan ikut nafsu. kita tak ingat orang kebulur kat tempat lain. kita tak menghargai makanan yang kita makan, sebab kita dah biasa makan benda2 sedap, yang dapat memuaskan nafsu kita yang sebesar South China Sea ni.

Dah la tak ingat orang yang kebulur sana tu, ada hati lagi nak complain? macam orang tak sedar diri je. mungkin kita masih tak sedar. sebab apa kita tak sedar? sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada.

once again, say Alhamdulillah.

No comments: